אטרקציה חדשה בנגב – בתחנה בבאר שבע שוקם קטר

באר שבע  שהוקמה בשנת 1900 היתה העיר הראשונה והיחידה שהוקמה ע"י העות'מאניים ב 400 שלטונם בשטחי א"י. מטרת הקמתה של העיר באר שבע היתה להגביר את השליטה באיזור שנחשב לפריפריה רחוקה באימפריה ומתוך מטרה ליישב את הבדואים שנדדו ברחבי הנגב במקום אחד.

באר שבע התנכית  קיבלה את שמה לפי הפסוקים בספר בראשית, על שם באר שחפרו עבדי אברהם " וַיְהִי בַּיּוֹם הַהוּא וַיָּבֹאוּ עַבְדֵי יִצְחָק וַיַּגִּדוּ לוֹ עַל-אֹדוֹת הַבְּאֵר אֲשֶׁר חָפָרוּ וַיֹּאמְרוּ לוֹ מָצָאנוּ מָיִם. וַיִּקְרָא אֹתָהּ שִׁבְעָה עַל-כֵּן שֵׁם-הָעִיר בְּאֵר שֶׁבַע עַד הַיּוֹם הַזֶּה"

העות'מאניים, כדי להנגיש את העיר החדשה שבנו בדרום האימפריה סללו לכיוונה סעיף מהרכבת החיג'אזית שהיתה הרכבת שחיברה בין חלקי האימפריה השונים מדרום ערב בדרום ועד לסוריה בצפון. הרכבת החיג'אזית היתה עורק תחבורה ראשי ותרם רבות לפיתוחם של ערים ויישובים שהיו לארכו. ב 30/10/2015 נחנכה תחנת הרכבת בבאר שבע שהיתה אמורה להביא לתנופה לאזור הדרום אך מלחמת העולם הראשונה בה הפסידו העות'מאניים הביאה את חיילי האימפריה הבריטית למקום.

הבריטים רצו להשתמש במסילת הברזל שהקימו התורכים אך למרבה הצער גילו שהתקן האירופי לפיו נסללו המסילות ונבנו האנגליות שונה מהתקן בו השתמשו התורכים ורחב ממנו בכמה סנטימטרים. איך הם פתרו את הבעייה? הם בנו בין פסי הרכבת שלהם פס שלישי שעליו הם הסיעו את הקרונות שלקחו שלל מהתורכים.

במלחמת השחרור, לאחר כיבושה של באר שבע שימש התחנה כבסיס ליחידת מודיעין שתרם רבות לכיבוש הנגב. שנים רבות עמדו פסי הרכבת נטושים ומבני התחנה שימשו כמשרדים ציבוריים שונים עד שבתחילת שנות ה 2000 החליטו לשמר את התחנה ולהפכה לאטרקציה מדהימה למשפחות

קרונות רכבת ישנים אותרו, שופצו ושוקמו בטכניקות מיוחדות, מבני התחנה שומרו ונעשה בהם שימוש במתחם וגולת הכותרת של המתחם הינה קטר קיטור מדגם 70414 – שהיה הדגם של הקטר שנסע על פסי רכבת אלו בשנות פעילותה. סיפור הבאתו של קטר זה, שלא רבים כמותו נשתמרו בעולם הינו מרתק היות שהוא התגלה בתורכיה , והתורכים שכידוע בימינו, אינם ששים לשתף פעולה עם ישראל סירבו להעבירו למדינת ישראל. מה היה הפתרון? יהודי עשיר מאנגליה רכש את הקטר "לאוסף הקטרים" שלו ולאחר הגעתו לאנגליה הועבר הקטר באנייה לישראל והוצב במקומו במתחם.

אז מה בעצם יש היום במקום? מבנה מנהל התחנה משמש כיום כמיני מוזיאון רכבת עם תערוכות אינטראקטיביות המציגות במצעים מודרניים את תולדות הרכבת, מבנה המחסן של התחנה משמש כשירותים, קרון האח"מים משמש כקרון בו מוצגים מייצגים של נוסעים טיפוסיים לאותה התקופה עליהם וקרן סרטון חביב, קרון נוסעים רגיל משמש כקרון בו עושים סדנאות נייר הקשורות לנושא הרכבות ובבית הנתיבות, לאחר השיקום, הוקמה בקומת הקרקע מסעדת שף ובקומה העליונה ישנה תערוכה המציגה את תולדות המקום בתמונות וסרטונים.